Kwaliteit
Kwaliteit, niet slechts een woord voor ons. Wij zorgen er echt voor dat onze klanten een kwaliteitsvol product ontvangen. We zijn er trots op de enige F16 en F18 te zijn die nog volledig gebouwd worden in Europa en de USA. Al onze medewerkers kennen de naam van de klant waarvoor ze op dat moment aan het werk zijn en volgt ook persoonlijk de productie op. Jouw Falcon wordt met veel zorg gemaakt.
Stilstaan is achteruitgaan
Waar de meeste van onze concurrenten gekozen hebben om te gaan produceren in lageloonlanden zoals Thailand om zo de stijgende arbeids- en productiekosten van manuele technieken te beheersen, hebben wij er bewust voor gekozen om onze volledige productie in Europa en de USA te houden en om onze manier van produceren aan te passen aan de wijzigende omgeving.
Het voordeel? Competitieve prijzen en een nog betere kwaliteit!
Productie
Traditionele manuele technieken zijn tijdsintensief en laten veel ruimte voor fouten tijdens het productie proces. Zelf gesloten molded technieken zoals infusion of RTM waren niet in staat de consistentie en extreem hoge vezel ratios aan te bieden die nodig zijn om een lichte solide catamaran romp te ontwerpen. Ook de tijdswinst die we zochten vonden we niet terug in deze technieken. Uiteindelijk zijn we gebruik gaan maken van vacuum bagging en vacuum consolidation om zo de lichtste laminaten met de hoogste vezel ratio te ontwikkelen.
Vacuum bagging and vacuum consolidtion
Falcon Marine heeft 2 jaar veel tijd gestopt in Research & Development om te komen tot een optimale ontwikkeling van een laminaat en een proces om de F16 en F18 rompen te bouwen. Hierbij maken ze gebruik van een aangepast infusion proces wat zorgt voor romp stijfheid en menselijke fouten reduceert in vergelijking met traditionele technieken. Niet minder dan 5 verschillende vezel stijlen en orientaties worden gebruikt in het laminaat om zo stijfheid te garanderen maar tegelijk ook het eindgewicht van onze catamarans tot een minimum te beperken. Alles samen zorgt dit er voor dat we een state of the art F16 en F18 platform aanbieden.
Verschillende vezel types gebruikt in romp ontwerp
Vaccuum bagged infusion proces
Research & development
Romp ontwerp
Falcon Marine ontworp de Falcon F16 rekening houdend met de nieuwste trends in romp ontwikkeling. Een lagere plaatsing van het rompvolume helpt de dynamische lift. Het verhogen van de freeboard voorkomt beam slap. Het verplaatsen van de rocker voorkomt het struikelen in golven. Het significant verhogen van het boeg volume gecombineerd met het naar achter plaatsen van het tuigage heeft er voor gezorgd dat dit platform zeer makkelijk te zeilen is voor de wind, zelfs in ruige condities.
De boot heeft een zeer gebalanceerde volume verdeling. Dit vermindert de kans op pitching en het opspatten van water. De freeboard en volume aanpassingen zorgen er voor dat de Falcon veel groter aanvoelt dan andere 16 voet catamarans. De Falcon kan veel harder gepushed worden voor de wind. Dit zorgt er voor dat deze catamaran competitief blijft in een groot bereik van verschillende crew gewichten.
Combineer dit alles met een zeer afgetekende styling en de Falcon wordt de nieuwe standaard in F16 ontwikkeling.
De recent ontwikkelde Falcon F18 volgt dezelfde filosofie. Met de hoogste freeboard op de markt. Dit laat zeilers toe de boot nog harder te pushen voor de wind.
Zeil design
De motor van iedere catamaran is de zeilen. Het Falcon Marine team werkt samen met zeilenmakers om de zeilen te ontwikkelen en optimaliseren.
Hun materialen zijn gekozen voor hun performantie en duurzaamheid. Zelfs als je niet van plan bent wedstrijden te varen, toch wil je dat je zeilen er mooi op staan. Evenwicht en de mogelijkheid de zeilen te tunen naar gevarieerde windcondities zijn slechts twee voordelen van een goed ontwikkelde zeilset.
Wij zijn 1 van de enige F16 fabrikanten die geen stijve F18 mast gebruiken. Dit zorgt er voor dat je makkelijk kan depoweren bij veel wind, enkel door het gebruik van de cunningham. Dit zorgt voor een fantastische Falcon rit. Een carbon vleugelmast, ontwikkeld voor de Falcon, is ook beschikbaar.
Tot slotte zijn de hardware systemen op de Falcon niet enkel het snelst om wedstrijden te varen maar ook het makkelijkst in gebruik voor de crew. Wedstrijdteams appreciëren het feit dat ze minder hard moeten werken voor hetzelfde resultaat en recreatieve zeilers zijn blij dat alles kwalitatief is en binnen handbereik, op een logische plaats. A happy crew is a fast crew! Het F16 concept draait dan ook rond performantie
én plezier.